Søppel og kildesortering
Publisert 18-02-2017
Søppel og kildesortering er en stor utfordring for sameiet. Det er mye å spare (både for miljø og økonomisk) om hver av oss er bevisste på kildesortering og håndtering av søppel.
Papp & papir
Vi har 4 dunker for papir og papp. Alt papp
må komprimeres (brettes) før du kaster dette i dunken! Papp som er for stort til å få inn i dunken, må du selv levere på miljøstasjonen eller bli kvitt på annen måte. Vi har ingen tjeneste for å fjerne beboernes søppel og du kan ikke forlate det ved søppelskuret.
Det er kostnadsfritt for sameiet å få avhentet papp og papir, men kun hvis dette er rent (ikke iblandet med plast og annet avfall). Forurenset container blir håndsortert av kommunen med erstatningskrav til sameiet.
Plast, matavfall og restavfall
Vi har 4 dunker for plast, matavfall og restavfall – dette skal sorteres i ulike plastposer i forhold til innhold.
- Matavfall – grønn pose
- Plastemballasje – blå pose
- Restavfall – vanlige plastposer
Du får plastposer for kildesortering hos vaktmester. Du kan også hente ruller for å sortere matavfall og plast i matvarebutikker, og på Grønland basar. Du kan få utlevert spann for sortering av matavfall hos vaktmester.
Glass & metall
Avfallsdunk for glass/flasker/metall og brukte klær, finner du i Nordbygata (gå til høyre ved Urtehagen barnehage), i enden av Motzfeldsgate (mot inngang til Botanisk hage) eller på Grønland torg (ved Meny).
Glass og metall må
ikke kastes i våre søppeldunker!
Søppelsortering = penger spart
Bedre sortering og mindre avfall = lavere kostnader for sameiet (felleskostnader). De siste par årene har vi klart å kutte kostnadene med nesten 50.000 kroner ved å sortere søppel. Fortsett dette gode arbeidet!
Miljøstasjon for annet avfall
Om du har større mengder papp og papir, kan dette kastes på den kommunale Miljøstasjonen som står parkert utenfor Urtehagen hver mandag ettermiddag. Her kan du også kaste annet avfall du ønsker å kvitte deg med.
Viderefakturering ved forsøpling
Om du forlater søppel, avfall eller andre gjenstander i sameiet vil vaktmester måtte rydde og kjøre det bort. Arbeidstid for dette blir fakturert til vedkommende beboer.